60 درصد توليد خودروسازان خصوصي چيني است

گروه خودرو- نگاهي به سابقه خودروسازان بخش خصوصي کشور نشان مي‌دهد که آنها روزگاري با شرکت‌هاي معتبر دنيا همکار بوده و محصولاتي به روز، باکيفيت و مشتري پسند روانه بازار مي‌کرده‌اند.
۲۶ دی ۱۳۹۵ | ساعت ۱۱:۱۰
60 درصد توليد خودروسازان خصوصي چيني است

 

حدود 60 درصد توليد خودروسازان خصوصي، چيني است
ايران بهشت خودروسازان چيني

گروه خودرو- نگاهي به سابقه خودروسازان بخش خصوصي کشور نشان مي‌دهد که آنها روزگاري با شرکت‌هاي معتبر دنيا همکار بوده و محصولاتي به روز، باکيفيت و مشتري پسند روانه بازار مي‌کرده‌اند.

 

 

دوو موتورز، فولکس واگن و هيوندايي موتور از جمله معتبرترين شرکت‌هايي هستند که نامشان در تقويم خودروسازان خصوصي کشور درج شده و در اين بين، فولکس و دوو ديگر در ايران حضور ندارند و هيوندايي نيز به زودي خداحافظي خواهد کرد، تا خصوصي‌ها بمانند و خودروسازان چيني؛ تاريخ يک دهه اخير خودروسازي بخش خصوصي نشان مي‌دهد هر جا شرکت‌هاي معتبر پا پس کشيده اند، چيني‌ها به سرعت جايگاه آنها را فتح کرده و هم اکنون نيز جمع شان جمع است.اين در شرايطي است که چين نيز زماني بهشت خودروسازان اروپايي و آمريکايي بوده و هست.
چري،‌هافي موتور، ليفان و به تازگي «JAK» خودروسازاني هستند که در اين يک دهه ميهمان خودروسازي ايران شده اند و هم اکنون نيز محصولات آنها در خيابان‌هاي کشور به چشم مي‌آيند. اما چه شده که بخش خصوصي از شراکت با امثال جنرال موتورز و فولکس واگن و پروتون و... به همکاري و توليد مشترک با خودروسازان چيني رضايت داده است؟ جبر روزگار يا راحتي کار؟ چه شده که خصوصي‌ها توليد باکيفيت اما سخت را به توليد راحت ترجيح داده‌اند؟براي پاسخ به اين پرسش‌ها بايد تاريخچه فعاليت خودروسازان خصوصي و فراز و نشيب شان را در يک دهه اخير مورد بررسي قرار دهيم و آنگاه درباره چرخش‌شان از اروپا و آمريکا به چين، قضاوت کنيم. در بين خودروسازان خصوصي، صنايع خودروسازي کرمان داراي سابقه‌اي طولاني است که روزگاري با دووموتورز کره کار مي‌کرد، اما پس از آنکه جنرال موتورز آمريکا اين شرکت را خريد، همکاري با آن محدود شد و کرمان خودرو از توليد دوو سيلو به محصولات چيني روي آورد.همچنين بم خودرو نيز که زيرمجموعه کرمان خودرو به حساب مي‌آيد، پيش‌تر با فولکس واگن آلمان همکار بود و «گل» توليد مي‌کرد، اما هم اکنون به مونتاژ لوبو (محصول شرکت‌هافي موتور چين) مي‌پردازد.
فولکس واگن نيز به دليل محدوديت‌هاي بين‌المللي ايران را ترک گفت، تا خودروسازان بخش خصوصي بار ديگر از اين محدوديت‌ها ضربه بخورند، ضربه‌اي که همکار آلماني را به شريک چيني تبديل کرد. اما کرمان موتور نيز به عنوان يکي ديگر از خودروسازان بخش خصوصي، با محدوديت‌هاي بين‌المللي روبه‌رو شد و هم اکنون توليدکننده ليفان است و تا چندي ديگر «JAC» توليد خواهد كرد. اين در حالي است که کرمان موتور پيش‌تر هيوندايي ورنا و آوانته را توليد مي‌کرد، اما ورنا از خط توليد خارج شد و آوانته نيز نهايتا تا فروردين ماه ميهمان اين شرکت است. هرچند ديگر خودروساز بخش خصوصي يعني «گروه بهمن» هم اکنون مزدا3 را مونتاژ مي‌کند، اما آن طور که شنيده مي‌شود، اين شرکت نيز قرار است در آينده‌اي نزديک ميزبان چيني‌ها شود.
بخش چيني
اما سري به آمار 10 ماهه توليد خودروسازان خصوصي بزنيم و ببينيم چيني‌ها چه وضعيتي در آن دارند و چگونه روزگار مي‌گذرانند.
طبق آمار، در 10 ماه امسال به جز «گروه بهمن» و «خودروسازان راين»، ساير شرکت‌ها ميزبان خودروهاي چيني شده‌اند و با کمک آنها، روزگار مي‌گذرانند.
به لحاظ آماري، حدود 18 هزار دستگاه از خودروهاي توليد بخش خصوصي طي 10 ماه امسال، چيني به حساب مي‌آيند، که اين رقم حدود 60 درصد از کل توليد سواري‌هاي بخش خصوصي را شامل مي‌شود.
در اين بين، «مديران خودرو» توانسته حدود 17 هزار دستگاه انواع محصولات چري چين را طي 10 ماه امسال به توليد برساند و رشد تيراژ را تجربه کند. اين شرکت در 10 ماه امسال، انواع مدل‌هاي MVM اعم از 530، 110 و X33 را به توليد رسانده است.
پس از «مديران خودرو» در حالي «گروه بهمن» توانسته لقب دومين خودروساز بزرگ بخش خصوصي کشور را ازآن خود کند که بر خلاف معمول، با افت تيراژ روبه‌رو شده است. اين شرکت که مزدا3 و مزدا2 را به مونتاژ مي‌رساند، در 10 ماه امسال پنج هزار و 854 دستگاه از اين محصولات را توليد کرده و اين آمار متضمن افت حدودا 5/19 درصدي گروه بهمن شده است. اين شرکت نيز قرار است سال آينده خودرويي چيني را ميهمان خود کند.
اما «خودروسازان راين» (زير مجموعه كرمان‌خودرو) که ديروز خودرويي چيني را رونمايي کرد، شرکتي است که در مقايسه با 10 ماه سال گذشته بيش از 46 درصد افت توليد داشته و هيوندايي ورنا را نيز از دست داده است. همچنين آوانته نيز چندي ديگر از اين شرکت مي‌رود، تا جاي خود را به «توجوي» چيني بدهد.
همچنين ديگر خودروساز بخش خصوصي کشور به نام «خودروسازان بم» نيز که خودرو چيني توليد مي‌کند، با افت تيراژ در مقايسه با 10 ماه سال گذشته روبه‌رو شده است. اين شرکت که روزگاري فولکس گل مونتاژ مي‌کرد، هم اکنون ميزبان لوبوي چيني شده و در 10 ماه امسال فقط و فقط چهار دستگاه از اين محصول را به توليد رسانده است.
همچنين طبق آمار، کرمان موتور نيز تنها 441 دستگاه محصول را به توليد رسانده و اين موضوع از افت 2/69 درصدي آن حکايت مي‌کند. 270 دستگاه از خودروهاي توليدي اين شرکت، ليفان 520 هستند و 171 دستگاه باقيمانده را نيز ليفان 620 به خود اختصاص داده است. با توجه به آمار مذکور، بايد عنوان کرد که خودروسازي خصوصي ايران به نوعي اين روزها چيني شده و اين «چيني شدن» نه از سر اختيار و رغبت باطني که از سر ناچاري بوده است. به عبارت بهتر، خودروسازان خصوصي فهميده‌اند با وجود محدوديت‌هاي بين‌المللي موجود، امکان ادامه همکاري و مشارکت با شرکت‌هاي معتبر آمريکايي و اروپايي ندارند، پس بهتر است به سراغ چيني‌ها بروند و تجارتي کم دردسر را با آنها تجربه کنند.
در اين مورد، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو کشور با اشاره به اينکه خودروسازان خصوصي از سر ناچاري به سراغ چيني‌ها رفته‌اند، مي‌گويد: اگر خصوصي‌ها دست همکاري به سمت خودروسازان چيني دراز نمي‌کردند، با ركود مواجه مي‌شدند.
وي با بيان اينکه محدوديت‌هاي بين‌المللي دليل اصلي چرخش خودروسازان خصوصي به سمت چيني‌ها است، مي‌افزايد:به نظر من از بابت اين ماجرا، چيني‌ها بيش از خودروسازان خصوصي سود مي‌برند؛ زيرا بدون سرمايه‌گذاري بر سر لقمه‌ اي حاضر و آماده نشسته‌اند.
زاوه تاکيد مي‌کند: اين وسط مشتري ايراني سودي نمي‌برد، چون مجبور است به جاي مثلا فولکس گل و دوو سيلو، خودروهاي چيني سوار شود و اين به نفع چيني‌ها است.
به گفته وي، محدوديت بين‌المللي چاره‌اي را جز همکاري با چيني‌ها بر سر راه خودروسازان خصوصي قرار نداده و آنها مجبورند خودرو چيني به توليد برسانند، وگرنه بايد در کارخانه‌هايشان را بسته و کارگرانشان را اخراج کنند.
زاوه ادامه مي‌دهد: تازه همين چيني‌ها گاهي با کلي اما و اگر و حتي منت گذاشتن، قطعه در اختيار خودروسازان خصوصي قرار مي‌دهند و اين نشان دهنده قدرت چانه‌زني ضعيف ما است. اين گفته زاوه را دبير انجمن خودروسازان نيز تاييد کرده و مي‌گويد:خوشبختانه برخي شرکت‌هاي داخلي که با چيني‌ها کار کرده‌اند، موفق بوده و هم اکنون درآمد مناسبي دارند؛ اما به هر حال چيني‌ها چندان قابل اعتماد نبوده و ممکن است در جايي هم به خودروسازي ما ضربه بزنند.
احمد نعمت بخش با اشاره به اينکه خودروسازان خصوصي در شرايط فعلي (محدوديت‌هاي بين المللي) چاره‌ چنداني ندارند، مي‌افزايد: اينکه همکاري به چيني‌ها به نفع خودروسازان خصوصي باشد يا به ضرر آنها، به نوع مديران‌شان بستگي دارد، مثلا اگر خودروهاي عرضه شده، گران‌قيمت بوده يا خدمات مناسبي براي آنها ارائه نشود، مشتريان نيز استقبال نخواهند کرد. دبير انجمن خودروسازان ادامه مي‌دهد: خودروسازان خصوصي در کل دو راه بيشتر براي ادامه فعاليت ندارند، به نحوي که يا بايد با خارجي‌ها (در حال حاضر چيني‌ها) جوينت شوند يا پلت فرم بسازند و چون ساخت پلت فرم هزينه بسيار زيادي دارد، آنها مجبور به انتخاب راه اول شده‌اند.

نظرات

نظر دهید

نظر خود را در مورد این مطلب بگذارید .