چيني ها و کره اي هاي هميشه حاضر

نمايشگاه بين‌المللي خودروي شيراز ديروز پايان يافت
۲۷ دی ۱۳۹۵ | ساعت ۰۴:۱۰
چيني ها و کره اي هاي هميشه حاضر

 

نمايشگاه بين‌المللي خودروي شيراز ديروز پايان يافت
بي رمقي در نمايشگاه بي‌رقيب شيراز

گروه خودرو- دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي خودروشيراز در حالي سه شنبه گذشته آغاز به کار کرد که طبق روال سال‌هاي گذشته تنها يكي از دو خودروساز بزرگ كشور در آن حضور داشت. طي دو سه سال گذشته که نمايشگاه‌هاي بي‌رمق خودرو در کشور برگزار مي‌شود نه تنها از خودروسازان خارجي خبري نيست بلکه خودروسازان داخلي هم زحمت حضور در نمايشگاه را به خود نمي‌دهند.

 

هر چند اين مساله هميشه مورد انتقاد دست‌اندرکاران صنعت خودرو کشور قرار گرفته اما به اعتقاد يک کارشناس خودرو، فلسفه برگزاري هر نمايشگاه بين‌المللي، ارائه دستاوردهاي يک‌ساله و نمايش خودروهاي آينده شركت‌ها و توضيحاتي در خصوص برنامه‌هاي آتي است، اين در حالي است که در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي داخلي که به شکل صوري برگزار مي‌شود خودروسازان هيچ حرفي براي گفتن ندارند و نمي‌توانند هم خودروهايي که از 10 سال پيش در خيابان‌ها تردد دارند را به نمايش بگذارند. در هر حال در غياب شرکت سايپا در نمايشگاه خودروي شيراز شركت‌هايي همچون ايران خودرو، مديران خودرو، كرمان موتور، رامك خودرو، نمايندگي بهمن ديزل، ماموت و آميكو حضور داشتند. هر چند برخي کارشناسان در اين مورد اعتقاد دارند که با وجود محدوديت‌هاي بين‌المللي نمي‌توان از شرکت‌هاي خارجي انتظار حضور گسترده داشت اما حداقل حضور خودروساز بزرگ ديگر کشور يعني سايپا مي‌توانست حس رقابتي بيشتري به نمايشگاه بدهد. اما گويا سايپا تمايلي به شركت در اين نمايشگاه نداشته است. البته عدم حضور سايپا تا حدي طبيعي به نظر مي‌رسد، زيرا از روند شرکت اين دو خودروساز در سال‌هاي قبل به نظر مي‌رسيد امسال نوبت ايران خودرو بوده كه در نمايشگاه حضور پيدا كند و احتمالا سال بعد نوبت سايپا است. اما اينكه چرا تنها خودروسازان بزرگ كشور تمايلي به حضور در كنار يكديگر و رقابت در يك نمايشگاه را ندارند جاي سوال دارد. شايد اگر سايپا هم در اين نمايشگاه حضور داشت حداقل اين نمايشگاه به يك نمايشگاه ملي تبديل مي‌شد! زيرا اين نمايشگاه نه بين‌المللي بود و نه ملي. نمايشگاه امسال را حسين نجاري، قائم مقام مدير عامل ايران خودرو و فرماندار شيراز افتتاح کردند و ايران خودرو و مديران خودرو، خودروسازاني بودند كه در اين نمايشگاه از دو محصول جديد رونمايي كردند، يكي خودروي ملي و ديگري خودروي چيني جديد مديران خودرو که مي‌توان گفت تنها رونمايي رسمي اين نمايشگاه بود. اما گويا حضور رانا در شيراز بهانه‌اي شد تا پيش‌فروش بدون محدوديت اين محصول در شيراز آغاز شود.
رانا، ميهمان جديد شيرازي‌ها
ايران خودرو در نمايشگاه امسال توانست با به نمايش گذاشتن رانا بازديدکنندگان را به سمت غرفه خود بکشاند و با اعلام پيش فروش اين محصول از چهارشنبه گذشته در نمايشگاه، باعث ترافيك بازديدكنندگان در اين غرفه شود. قرار است رانا در محدوده قيمتي ?? ميليون تومان از مهر ماه ميهمان جديد ايراني‌ها شود. البته سوزوکي کيزاشي هم چشمان زيادي را به خود خيره کرده بود اما با صحبت‌هايي که از افزايش قيمت احتمالي اين ژاپني وارداتي هست مردم با احتياط بيشتري به سمت اين خودرو مي‌رفتند. اما قائم مقام مدير عامل ايران خودرو در توليد با حضور در نمايشگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران قيمت محصول رانا براي کلاس نيمه فول را زير ?? ميليون تومان و مدل فول اين خودرو را بين?? تا ?? ميليون تومان اعلام کرد. نجاري همچنين از داخلي سازي 90 درصدي رانا گفت و تاكيد كرد كه ايران خودرو براساس يک برنامه زمان‌بندي و ظرف شش ماه آينده، تمام قطعات خودرو «رانا» را به صورت مستقل توليد خواهد کرد. عبدالله بابايي، معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو هم كه در اين سفر نجاري را همراهي مي‌كرد از استراتژي ايران خودرو مبني بر فروش توليدات سايت‌هاي استاني ايران‌خودرو در استان‌ها و همسايگان استان‌ها خبر داد و در پاسخ به سوال خبرنگار دنياي اقتصاد در رابطه با فروش نقدي رانا گفت : ايران خودرو آمادگي دارد تا در آينده‌اي نزديک فروش نقدي رانا را آغاز کند.
اما در ادامه اين گفت و شنود مديران ايران خودرو با خبرنگاران، قائم مقام مديرعامل ايران خودرو در توليد، در رابطه با تامين قطعات پژو ??? هم اطمينان داد كه به جز تامين برخي قطعات پيچيده الكترونيكي مشكلي در رابطه با تامين ديگر قطعات اين خودروي پرطرفدار وجود ندارد و در آينده‌اي نزديك شاهد داخلي‌سازي اين محصول به طور كامل خواهيم بود. ديگر محصولات ايران خودرو در اين نمايشگاه پژو پارس با موتور
TU5 ، سمند SE ، سورن، 207 آي، كيزاشي، وانت تندر90 و رانا بود. محصولاتي از ايران خودرو ديزل هم گوشه‌اي از نمايشگاه را به خود اختصاص داده بودند. منوچهر مرادي، مدير بازاريابي و فروش ايران خودرو ديزل در حاشيه نمايشگاه خودرو شيراز از عرضه ?? محصول جديد ايران خودرو ديزل خبر داد و گفت: شرکت ايران خودرو ديزل به منظور پاسخگويي به نياز مشتريان و کسب سهم مناسب از بازار، در سال توليد ملي ?? محصول جديد به بازار عرضه مي‌کند.
چيني‌ها و كره‌اي‌هاي هميشه حاضر
اما حضور مديران چيني لبخند بر لب كه در كنار مديران شركت‌هاي واردكننده قرار داشتند خبر از عزم جزم چيني‌ها در ماندگاري در بازار ايران مي‌داد.هر چند که صنعت خودرو ايران چاره اي جز همکاري با چيني‌ها ندارد؛ چرا که با توجه به شرايط فعلي و مسائلي نظير تحريم و امثال آن، ناگزير به پذيرش صنعت خودرو چين در ايران هستند اما تنها نكته اينجاست كه اگر تا ديروز چيني‌ها براي حضور در ايران و همكاري با خودروسازان ايراني حاضر به پذيرش شرط و شروط سخت ايراني‌ها بودند ولي به نظر مي‌رسد با توجه به روند در پيش گرفته شده از اين به بعد چيني‌ها باشند كه براي خودروسازان ايراني شرط و شروط تعيين كنند. بر همين اساس در نمايشگاه شيراز رونمايي نمادين از خودروي چيني فولوين (
FULUUIN ) يا همان ام.وي.ام 315 در مدل‌هاي ‌هاچ‌بك‌ و صندوق‌دار که تنها رونمايي دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي شيراز بود، با موسيقي سنتي ايراني همراه شد كه نظر بسياري از بازديدکنندگان را به خود جلب کرد. شركت كرمان خودرو نيز با دو محصول JAC با نام‌هاي TOJOY و B CLASS در اين نمايشگاه حضور داشت كه تا آينده‌اي نزديك اين محصولات را وارد بازار ايران خواهد کرد . شركت ديار خودرو هم وانت چيني وينگل را كه در حال آغاز مونتاژ آن است توسط يكي از نمايندگي‌هايش در شيراز به نمايشگاه آورده است و قرار است اين وانت را به صورت تك‌كابين و دو كابين با همكاري شركت گريت وال به توليد برساند. درا ين ميان شركت رامك‌خودرو نيز محصولات كره‌اي سانگ يانگ از جمله اكتيون، ركس تون و كايرون را به نمايشگاه آورده كه به عنوان محصولاتي خارجي براي بازديدكنندگاني كه به هواي يك نمايشگاه بين‌المللي به نمايشگاه آمده بودند جالب به نظر مي‌رسيد. اين نمايشگاه روز گذشته به کار خود پايان داد.

نظرات

نظر دهید

نظر خود را در مورد این مطلب بگذارید .