چيني ها سهم خود را در ايران افزايش دادند

چيني ها سهم خود را در بازار خودرو ايران افزايش دادند
۲۶ دی ۱۳۹۵ | ساعت ۱۱:۱۰
چيني ها سهم خود را در ايران افزايش دادند
 

 




چيني ها سهم خود را در بازار خودرو ايران افزايش دادند

پرشين خودرو: آمارهاي وضعيت توليد خودرو در سال 90 نشان مي‌دهد سال قبل مجموعا يک ميليون و 412 هزار و 220 دستگاه خودروي سواري در کل کشور توليد شده که در مقايسه با توليد يک ميليون و 359 هزار و 593 دستگاهي سال 90 رشد 3.9 درصدي داشته است.
به گزارش «پرشين خودرو»، پرايد در سايپا و پارس خودرو صاحب رکورد تيراژ است، پس از پرايد پژو 206 قرار دارد، بعد از 206 پژو 405 و سمند...خودروسازان بم طي سال 90 تنها چهار دستگاه خودرو توليد کرد.
توليد نسيان رونيز، فولکس واگن گل، زانتيا و چري در سال 90 متوقف شده، توليد لوبو، ورنا، ليفان، پژو روآ و مزدا 3 بيشترين کاهش را در بين خودروهاي داخلي داشته و از ديگر سو توليد تينا، ام.وي.ام ايکس 33، تيبا، ام.وي.ام 530، تندر 90 بيشترين رشد توليد را در سال 90 نسبت به سال 89 داشته اند.
همچنين در سال 90 مجموعاً :504 دستگاه ون،147 دستگاه آمبولانس،189 هزار و 217 دستگاه وانت،3 هزار و 640 دستگاه ميني بوس و ميدل باس، 2 هزار و 464 دستگاه اتوبوس و 33 هزار و 337 دستگاه کاميونت، کاميون و کشنده در کشور توليد شده است.
به جز ميني بوس و ميدل باس که توليد سالانه آنها در سال قبل نزديک 7.4 درصد رشد داشته است، آمبولانس 39.8 درصد، وانت 5.6 درصد، اتوبوس 19.9 درصد و کاميون 7.7 درصد کاهش داشته است.
گفتني آنکه در سال 1389 مجموعا 230 دستگاه ماشين آتش نشاني توليد شده بود که در سال 1390 توليد اين وسيله به صفر رسيده و حکايت از کاهش 100 درصدي توليد اين محصول در سال 1390 دارد.
206
بر اساس آنچه گفته شد، توليد جمع کل خودروهاي فوق الذکر در سال 1390 نسبت به سال 1389 رشد 2.4 درصدي داشته است اين در حاليست که رشد توليد انواع خودرو در سال 1389 نسبت به سال 1388 برابر 12.5 درصد بوده است.
رشد 3.9 درصدي توليد خودروي سواري در سال 90 نسبت به سال 89 نيز در حاليست که اين رشد در سال 1389، نسبت به سال 1388 نزديک به 14 درصد بوده است. مجموعه اين آمارها حاکي از کند شدن روند رشد توليد خودرو در کشور است.
به گزارش عصر ايران، در حالي که توليد خودروهاي اروپايي الاصل سال گذشته رشد چنداني نداشته، حتي خودروهاي ژاپني و کره اي نظير مزدا 3 و هيوندا نيز آنچنان رشدي نداشتند و حتي در سال 90 کاهش تيراژ را نيز تجربه کردند، توليد انواع خودروهاي ام.وي.ام رشد قابل توجه تيراژ داشته اند.
به طوري که توليد ام.وي.ام 110، ايکس 33 افزايش توليد نزديک به 692 درصدي و توليد ام.وي.ام 530 نزديک به 113 درصد افزايش توليد داشته است. در اين بين کاهش توليد ايران خودرو، بزرگترين خودروساز داخلي و صفر شدن توليد نيسان رونيز و زانتيا از سايپا قابل توجه است.
سهم کارخانجات از مجموع توليد
سال قبل مجموعه کارخانجات ايران خودرو (شامل ايران خودروي مرکزي، خراسان، مازندران وفارس) نزديک به 646 هزار و 783 دستگاه خودرو توليد کردند که اين رقم در مقايسه با توليد 648 هزار و 117 دستگاهي سال 89 حاکي از کاهش توليد 0.2 درصدي توليد ايران خودرو است.
خودروسازان بم طي سال 90 تنها 4 دستگاه خودرو توليد کرد، اين کارخانه در سال 89 مجموعا 311 دستگاه خودرو توليد کرده بود که نشان دهنده کاهش 98.7 درصدي توليد اين کارخانه است.
خودروسازان راين که در سال 89 مجموعا 4 هزار و 500 دستگاه خودرو توليد کرده بود، در سال 90 سر جمع 2 هزار و 649 دستگاه خودرو توليد کرده که اين نيز نشان دهنده کاهش 41.1 درصدي توليد اين خودروساز است.
خودروسازان صنعت پارس –تا÷کو بعد از توليد هزار و 254 دستگاهي در سال 1388 ديگر در سال هاي 89 و 90 توليدي نداشته، بنيان توسعه صنعت خودرو- بن رو نيز در سال 88 برابر 33 دستگاه خودرو توليد کرد و ديگر در سال هاي 89 و 90 توليدي نداشته است.
ام.وي.ام
اما مديران خودرو (توليد کننده انواع ام.وي.ام) که نماينده خودروسازان چين در ايران به شمار مي رود همچنان به رشد خارق العاده ادامه مي دهد.
اين خودرو سازي در سال 88 مجموعا 2 هزار و 929 دستگاه، در سال 89 مجموعا 8 هزار و 814 دستگاه خودرو توليد و عرضه کرده است، اما در سال 1390 با توليد انفجاري 19 هزار و 735 دستگاه توليد خود را 123.9 درصد افزايش داده است.
زاگرس خودرو که از 87 به اين سو هيچ توليدي نداشته است!
اما سايپا دومين کارخانه خودروسازي عمده کشور ؛ توليد خود را 8.9 درصد نسبت به سال 89 افزايش داده، اين خودروساز بزرگ کشور در سال 89 مجموعا 386 هزار و 140 دستگاه خودرو توليد کرده بود که اين رقم در سال 90 به 420 هزار و 696 دستگاه رسيده است.
پارس خودرو نيز توليد خود را از 300 هزار و 596 دستگاه در سال 89 به 315 هزار و 918 دستگاه در سال 90 رسانده که نشان دهنده رشد 5.1 درصدي توليدات اين کارخانه است.
سناباد خودروي توس که در سال 88 هيچ توليدي نداشته در سال 89 توليد خود را به 860 دستگاه رسانده بود که در سال 90 اين توليد مجددا صفر شده که کاهش 100 درصدي توليد اين خودروسازي را نشان ميدهد.
گروه بهمن در سال 88 مجموعا 7 هزار و 221 دستگاه خودرو توليد کرده بود که اين رقم را در سال 89 به 8 هزار و 192 دستگاه رسانده بود، اما در سال قبل(1390) مجددا با کاهش 26.8 درصدي توليد اين خودروساز به 5 هزار و 994 دستگاه رسيده است.
کرمان موتور که در سال 88 مجموعا هزار و 805 دستگاه توليد کرده بود، سال 89 با کاهش توليد خود را به هزار و 771 دستگاه کاهش داده بود و در سال 90 با کاهش چشمگير 75.1 درصدي توليد، تيراژ خود را به 441 دستگاه رسانده است.
بر اساس آنچه گفته شد، مجموع توليد خودروسازان در حوزه خودروهاي سواري در سال 88 برابر يک ميليون و 193 هزار و 240 دستگاه بوده که در سال 89 با رشد نزديک به 14 درصدي توليد خودروي سواري در کشور به يک ميليون و 359 هزار و 593 دستگاه مي رسد، در سال قبل يعني 1390 رشد توليد کاهش يافته و به 3.9 درصد ميرسد و به اين ترتيب مجموع توليد خودروي سواري کشور برابر يک ميليون و 412 هزار و 220 دستگاه بوده است.
کاميون ها
ارس خودرو ديزل سال قبل با افزايش 51.5 درصدي توليد خود را به 3 هزار و 255 دستگاه رسانده، ايران خودرو ديزل مجموعا 9 هزار و 139 دستگاه توليد داشته که حاکي از رشد 38.6 درصدي توليد آن در سال 90 نسبت به سال 89 است.
رخش خودرو ديزل با توليد مجموعا 655 دستگاه توليد خود را در سال 90 نسبت به سال 89 نزديک به 46.9 درصد کاهش داده است.
خودروسازان ديزلي آذربايجان که در سال 89 مجموعا 53 دستگاه توليد داشت، در سال 90 هيچ توليدي نداشته و بنابراين با کاهش 100 درصدي توليد مواجه بوده است.
زامياد توليد خود را از 742 دستگاه در سال 89 به 863 دستگاه در سال 90 رسانده که حاکي از رشد سالانه 16.3درصدي توليد اين کارخانه است.
کاميون
سايپا ديزل نيز سال قبل مجموعا 8 هزار و 568 دستگاه توليد کرده که نشان دهنده رشد 3.8 درصدي توليد اين کارخانه است. کاريزان خودرو نيز با با رشد 7.2 درصدي تيراژ خود را به 3 هزار و 210 دستگاه در سال 90 نسبت به سال 89 رسانده است.
توليد گروه بهمن 47.3 درصد کاهش داشته، بر اين اساس اين کارخانه در سال 90 تيراژي برابر 7 هزار و 414 دستگاه داشته است.
آريا ديزل موتور با توليد 112 دستگاه رشدي 250 درصدي داشته، اين کارخانه در سال 89 تنها 32 دستگاه توليد داشته است.
سپهر ديزل کاوه که در سال هاي 88 و 89 هيچ توليدي نداشته در سال گذشته 121 دستگاه توليد داشته است .
بر اين اساس توليد کاميون در کشور در سال 90 مجموعا 33 هزار و 337 دستگاه بوده که با نگاهي به توليد سال 89 برابر 36 هزار و 132 دستگاه شاهد کاهش 7.7 درصدي در اين گروه هستيم.
گفتني آنکه در سال 88 مجموعا 30 هزار و 556 دستگاه توليد کاميون در کشور وجود داشته است که اين توليد در سال 89 بيش از 18 درصد رشد داشته است.
ايران خودرو
در سال 90 بيشترين توليد ايران خودرو به انواع پژو 206 اختصاص داشته، به طوري که تيراژ اين خودرو با رشد 4 درصدي به 167 هزار و 536 دستگاه رسيده است.
پس از 206، پژو 405 قرار دارد، اگرچه توليد اين خودرو 19.5 کاهش داشته، اما مجموع توليد آن در کارخانجات ايران خودرو در سال 90 بالغ بر 156 هزار و 47 دستگاه است.
توليد سمند با رشد 6.2 درصدي به 141 هزار و 394 دستگاه رسيده است.
پس از سمند پژو پارس با تيراژ 91 هزار و 533 دستگاهي قرار دارد که از رشد 6.6 درصدي توليد اين خودرو خبر مي‌دهد، توليد تندر 90 در ايران خودرو رشد 75.7 درصدي داشته تا توليد اين خودرو را به 32 هزار و 146 دستگاه در سال 90 برساند.
سوزوکي
توليد پژو روآ با کاهش 49.2 درصدي به 20 هزار دستگاه رسيده اما توليد پژو 207 تازه وارد محصولات ايران خودرو نيز در سال 90 نسبت به سال 89 از افت تيراژ 3.5 درصدي خبر ميدهد و بر اين اساس در سال 90 مجموعا 11 هزار و 172 دستگاه از اين خودرو توليد شده است.
توليد سوزوکي ويتارا محصول گران قيمت ايران خودرو نيز با کاهش 7.9 درصدي توليد به 4 هزار و 393 دستگاه رسيده است.
بر اين اساس به ترتيب پژو روآ، پژو 405، سوزکي و پژو 207 بيشترين کاهش توليد و تندر 90، پژو پارس، سمند و پژو 206 بيشترين توليد در بين محصولات ايران خودرو را به خود اختصاص دادند.
پارس خودرو
در بين خودروهاي پارس خودرو، پرايد با تيراژ 240 هزار و 923 دستگاه در صدر قرار دارد، البته مونتاژ پرايد در پارس خودرو کاهش 6.9 درصدي را نيز نسبت به سال 89 تجربه کرده است.
توليد تندر 90 با رشد 88.4 درصدي به 58 هزار و 878 دستگاه در سال 90 رسيده، همچنين پارس خودرو در اين سال 11 هزار و 914 دستگاه مگان توليد کرده که از رشد 66.8 درصدي توليد اين محصول حکايت دارد.
ماکسيما با کاهش توليد 4.3 درصدي در پارس خودرو مواجه بوده، به اين ترتيب توليد اين خودرو به 2 هزار و 688 دستگاه در سال 90 نسبت به سال 89 رسيده است.
در سال 89 مجموعا 36 دستگاه تينا در پارس خودرو توليد شده بود که با رشدي 3775 درصدي توليد آن در سال 90 به 1395 دستگاه رسيده است.
همچنين توليد قشقايي از 75 دستگاه در سال 89 به 120 دستگاه در سال 90 رسيده که حاکي از رشد 60 درصدي توليد اين محصول است. از ديگر سو پارس خودرو توليد نيسيان رونيز را در سال 90 به طوري کلي متوقف کرده است.
به اين ترتيب بيشترين کاهش توليد در بين محصولات پارس خودرو به ترتيب از آن: رونيز، مونتاژ پرايد و ماکسيما بوده و از ديگر سو بيشترين رشد توليد به تينا، تندر 90، مگان و قشقايي اختصاص داشته است.
سايپا
در بين محصولات سايپا پرايد با تيراژ 370 هزار و 535 دستگاه همچنيان صدر نشين است، توليد اين خودرو در سال 90 نسبت به سال قبل 3.7 درصد رشد داشته است.
تيبا با رشد 654.2 درصدي در رتبه دوم قرار دارد، تيراژ اين خودرو در سال 90 برابر 32 هزار و 492 دستگاه بوده، در حالي که مجموع تيراژ آن در سال 89 نزديک به 49 هزار دستگتاه بوده است.
پرايد
توليد ريو با کاهش 8.9 درصدي به 17 هزار و 669 دستگاه رسيده و توليد زانتيا که در سال 89 نيز 4 هزار و 902 دستگاه از آن توليد شده بود، در سال 90 عملا صفر شده است. بر اين اساس زانتيا و ريو با کاهش توليد و تيبا و پرايد بيشترين افزايش توليد را در بين محصولات سايپا در سال 90 داشته اند.
خودروسازان راين، عرضه کننده هيوندا آوانته و ورنا توليد هيوندا ورنا را از 2 هزار و 129 دستگاه در سال 89 به 64 دستگاه در سال 90 رساندند که نشان دهنده کاهش 97 درصدي توليد اين محصول است، همچنين توليد آوانته از 2 هزار و 371 دستگاه در سال 89 به 2 هزار و 585 دستگاه در سال 90 رسيده که نشان دهنده افزايش 9 درصدي توليد اين خودرو است.
چيني سازها
مديران خودرو در سال 90 مجموعا 7هزار و 379 دستگاه ام.وي.ام ايکس 33 توليد کرده است، اين در حاليست که در سال 89 مجموعا 932 دستگاه از اين خودررو توليد شده بود که نشان دهنده رشد توليد 691.7 درصدي توليد اين محصول است. اين خودروساز شريک چين، نزديک 3 هزار و 563 دستگاه ام.وي.ام 110 چهار سيلند نيز در سال 90 توليد کرده که رشدي 62.6 درصدي نسبت به سال 89 داشته است.
مزدا 3
گروه بهمن نيز که در سال 89 مجموعا 5 هزار و 994 دستگاه مزدا 3 توليد کرده بود، در سال 90 با کاهش26.8 درصدي توليد انواع مزدا 3 را به 5 هزار و 994 دستگاه رسانده است. کرمان موتور نيز توليد ليفان را 75.1 درصد در سال 90 نسبت به سال 89 کاهش داده و سال 90 مجموعا 441 دستگاه از اين خودرو توليد کرده است.
سهامداران خيابان هاي تهران
بر اساس آنچه گفته شد، پرايد در سايپا و پارس خودرو صاحب رکورد تيراژ است، پس از پرايد پژو 206 قرار دارد، بعد از 206 پژو 405، پس از آن سمند و بعد پژو پارس قرار دارد تندر 90 در رتبه بعدي قرار دارد. کمترين تيراژ را خودروي لوبو 1100 به خود اختصاص داده پس از آن هيوندا ورنا، ام.وي.ام 315 و قشقايي قرار دارند. ليفان، تينا و آوانته نيز در رتبه هاي بعدي کمترين توليد قرار دارند.
توليد نسيان رونيز، فولکس واگن گل، زانتيا و چري در سال 90 متوقف شده، توليد لوبو، ورنا، ليفان، پژو روآ و مزدا 3 بيشترين کاهش را در بين خودروهاي داخلي داشته و از ديگر سو توليد تينا، ام.وي.ام ايکس 33، تيبا، ام.وي.ام 530، تندر 90 بيشترين رشد توليد را در سال 90 نسبت به سال 89 داشته اند.

نظرات

نظر دهید

نظر خود را در مورد این مطلب بگذارید .