نمايشگاه خودرو پکن2012 / قسمت اول

در اين شماره قصد داريم به گردهمايي پکن با نگاهي ديگر در کنار حاشيه‌ها و مهمترين رونمايي‌ها بپردازيم
۲۷ دی ۱۳۹۵ | ساعت ۱۰:۱۰
نمايشگاه خودرو پکن2012 / قسمت اول

 

 

نماشگاه خودرو پکن 2012 قسمت اول

 

چيني‌ها کانسپت‌ساز شدند 

 

دنياي‌خودرو- تهمينه زرگرباشي: صبح روز هشتم ارديبهشت‌ماه جاري روزنامه 500 هزار تيراژي «چاينا ديلي» به عنوان سومين روزنامه انگليسي‌زبان چين، خبر گشايش نمايشگاه بين‌المللي خودروي پکن را با چاپ يک آگهي تمام قد از آئودي در صفحه اول خود اعلام کرد. آگهي که مردم را به بازديد از غرفه اين شرکت در نمايشگاه خودرو دعوت مي‌کرد.اين شيوه اگرچه در ساير کشورهاي جهان نيز توسط نشريات آنها مرسوم است ولي تاکنون در ايران اتفاق نيفتاده است.تصور کنيد مثلاً روزنامه‌ همشهري زير لوگوي صفحه اول خود يک آگهي تمام صفحه از خودروسازي بزرگ در ايران چاپ کند که مردم را به بازديد از غرفه‌اش در نمايشگاه خودرو فرا بخواند. اينکه آئودي در رقابت با ساير رقبايش بر سر جنگ هزينه تبليغاتي پيروز شده و به پرداخت چنين مبلغي تن داده بي‌‌سبب نيست.چين اين روزها به عنوان بزرگ‌ترين بازار خودروي دنيا هر توليدکننده‌اي را وسوسه مي‌کند. چيني‌هاي تازه به دوران رسيده که اين روزها قدرت خريد پيدا کرده‌اند در ميان خودروهاي خارجي آئودي را بيش از هر خودروي ديگري مي‌پسندند. اما اين روزهاي خوش با چنين مشترياني براي شرکت‌هاي خارجي چندان دوام نخواهد داشت چرا که چيني‌ها راه و رسم خودروسازي را ياد گرفته‌اند و آينده بازار از آن توليدات داخلي آنها است. اين آن چيزي است که دولت چين مي‌خواهد اما نه آنچنان که رقابت از بازار رخت بربندد و از برندهاي متنوع خارجي در اين کشور خبري نباشد.حضور بيش از 100 شرکت خارجي از 14 کشور دنيا در نمايشگاه خودروي پکن اين ماجرا را ثابت مي‌کند. دولتمردان چين براي ايجاد اشتغال بيشتر در کشورشان شرايط تشويقي را طوري ايجاد کرده‌اند تا خودروسازان خارجي به جاي ارسال خودروي آماده به بازار چين، مونتاژ در داخل خاک اين کشور را ترجيح دهند. اين‌گونه است که وقتي دنيا با بحران اقتصادي روبه‌رو است چين بدون وقفه رشد مي‌کند.در چنين شرايطي اگرچه خودروسازان چيني فروش خوبي را در بازار خود تجربه مي‌کنند اما هنوز براي پيشرفت به بازارهاي اروپا و آمريکا نياز دارند. چيني‌ها نقشه و فرمول خودروسازشدن را به دست آورده‌‌اند و امروزه ده‌ها شرکت کوچک و بزرگ خودروسازي در چين فعاليت مي‌کنند. شرکت «چري» به عنوان بزرگ‌ترين سواري‌ساز چين امسال هم در نمايشگاه پکن از سراسر جهان ميهماناني داشت تا به آنها نشان دهد که چگونه ظرف 16 سال اراضي کشاورزي منطقه «ووهو» را به کارخانجاتي تبديل کرد تا از آنجا هر سال صدها هزار خودرو در کلاس جهاني روانه بازار کند.فقط ظرف 10 سال اخير يعني در همان برهه‌اي از زمان که ما در ايران بر سر اين موضوع دعوا مي‌کرديم که بالاخره برند سمند را توسعه دهيم؟ فيات بياوريم مونتاژ کنيم؟ يا قرارداد ال‌90 را نهايي کنيم؟ «چري» در چين 24 مدل خودرو را در پنج کلاس D ، C ، B ، A و شاسي‌بلند طراحي و توليد کرد. اينکه کپي بوده يا خودش طراحي کرده مهم نيست مهم اين است که چري امروز از صفر تا 100 يک خودرو را مي‌سازد و پشت دروازه‌هاي بازار آمريکا در انتظار ورود است.چري 16 ساله در همين مدت کم مرکز تحقيقاتي راه‌اندازي کرده که سالي پنج تا هفت مدل جديد را به مديريت پيشنهاد مي‌کند تا در صورت استقبال مشتريان بازار، توليد شود.نگاهي به نمايشگاه 2012 پکن و بررسي بهترين رونمايي‌ها در آن نشان مي‌دهد که خودروسازان چيني ديگر همچون گذشته از ايستادن کنار خودروسازان معتبر خارجي ترس ندارند و آنچه امروز به دست آورده‌اند اعتماد به نفس‌شان را به شدت افزايش داده است. بگذريم! نمايشگاه خودروي پکن اگرچه جزو پنج نمايشگاه اول دنيا نيست ولي در رديف 10 نمايشگاه معروف خودروي دنيا است. در يکي – دو شماره گذشته هفته‌نامه دنياي‌خودرو، بسياري از خودروهايي که قرار بود در اين نمايشگاه رونمايي شوند را به طور پراکنده برايتان گزارش کرديم اما در اين شماره قصد داريم به گردهمايي پکن با نگاهي ديگر در کنار حاشيه‌ها و مهمترين رونمايي‌ها بپردازيم :

 

ادامه مطلب و عکس ها در وب سايت  هفته نامه دنياي خودرو

نظرات

نظر دهید

نظر خود را در مورد این مطلب بگذارید .