مديران خودرو، بزرگترين خودروساز خصوصي

گروه خودرو- نيازي به ماشين حساب نيست، با انگشتان دست هم مي‌توان آمار توليد خودروسازان خصوصي را در بهار امسال حساب کرد. البته چندان انتظاري هم از خصوصي‌ها نمي‌رود، زيرا بزرگ‌تر از آنها که همان خودروسازان دولتي باشند نيز هم اکنون در کار توليد مانده و کم آورده‌اند.
۲۸ دی ۱۳۹۵ | ساعت ۰۹:۱۰
مديران خودرو، بزرگترين خودروساز خصوصي


 

خودروسازان خصوصي نصف شدند

گروه خودرو- نيازي به ماشين حساب نيست، با انگشتان دست هم مي‌توان آمار توليد خودروسازان خصوصي را در بهار امسال حساب کرد.
البته چندان انتظاري هم از خصوصي‌ها نمي‌رود، زيرا بزرگ‌تر از آنها که همان خودروسازان دولتي باشند نيز هم اکنون در کار توليد مانده و کم آورده‌اند.

 

اين روزها مشکلات مالي در صنعت خودرو به حدي رسيده که ايران خودرو و سايپا نيز به عنوان بزرگان اين صنعت، زير بار مشکلات کمرخم کرده‌اند، حال خصوصي‌ها که نه حمايت‌هاي دولتي به خود مي‌بينند و نه دست‌شان به جايي بند است، ديگر جاي خود دارند. البته باز هم بايد به خصوصي‌ها دست مريزاد گفت، چون به عکس دولتي‌ها با رشد توليد روبه‌رو شده‌اند. بنابر آماري که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» اعلام کرده و روي سايت انجمن خودروسازان قرار گرفته است، شرکت‌هاي خودروساز بخش خصوصي در بهار امسال تنها نه هزار و 364 دستگاه خودرو سواري به توليد رسانده اند و اين موضوع از رشد دو هزار و 269 دستگاهي توليدات بخش خصوصي نسبت به بهار سال 90 حکايت دارد.
از مجموع 10 خودروساز خصوصي که نام شان در ليست انجمن خودروسازان به عنوان شرکت بخش خصوصي آمده، شش شرکت اصلا توليد نداشته‌اند، يک شرکت به اندازه انگشتان يک دست توليد کرده و دو شرکت نيز تيراژي تنها چند صد دستگاهي را به خود مي‌بينند.
در واقع خودروسازان بخش خصوصي بايد رشد تيراژ خود را مديون چيني‌ها باشند، زيرا «مديران خودرو» به عنوان شرکتي که محصولات
MVM چين را توليد مي‌کند، با افزايش توليد روبه‌رو و سبب شده آمار کلي توليدات بخش خصوصي رشد کند.
البته به جز «مديران خودرو»، چهار شرکت ديگر يعني «بم خودرو»، «راين خودرو»، «سنابادخودرو» و «کرمان موتور» نيز محصولات چيني به توليد مي‌رسانند، اما در بهار امسال کارنامه‌اي بسيار ضعيف را از خود به جا گذاشته‌اند. اوضاع توليد در بخش خصوصي به حدي وخيم است که شرکت‌هاي «زاگرس خودرو»، «مرتب»، «بن رو» و «تاپکو» را عملا بايد حذف شده از عرصه خودروسازي کشور بدانيم، هرچند وضع باقي شرکت‌ها نيز به جز «مديران خودرو» چندان تعريفي ندارد. در اين ميان، زاگرس خودرو شرکتي بود که با پروتون مالزي همکاري مي‌کرد و اتفاقا روزهاي خوبي را نيز در ايران پشت سر مي‌گذاشت، اما در نهايت به دليل تفاهم‌نامه‌اي که سايپا با طرف مالزيايي امضا کرد، زاگرس خودرو عملا از دور خارج و در نهايت به تعطيلي کشيده شد.اين در حالي است که تفاهم‌نامه سايپا و پروتون نيز به جايي نرسيد و اين وسط فقط يکي از خودروسازان بزرگ بخش خصوصي از عرصه توليد کنار رفت. همچنين شرکت بن رو نيز که فيات سي ينا را به مونتاژ مي‌رساند و کلي هم از اين خودرو را پيش‌فروش کرد، به دليل مشکلات مالي و قطع ارتباط فيات، نتوانست به حيات خود ادامه بدهد و حتي کار مسوولان آن به جاهاي باريک نيز کشيده شد.
البته سايپايي‌ها سال گذشته خبر از خريد «بن رو» دادند و قرار بود توليد فيات ادامه پيدا کند، اما تا به امروز که چنين اتفاقي رخ نداده است.
چرا خصوصي‌ها ضعيف‌اند
اما اگرچه هنوز هم مسوولان و مشتريان ايراني چندان اطمينان و دل‌خوشي نسبت به کيفيت محصولات چيني ندارند، اما چه بخواهيم و چه نخواهيم، در حال حاضر چين را بايد بازيگر اصلي در بخش خصوصي صنعت خودرو بدانيم.
به اعتقاد کارشناسان، يکي از دلايل مهم روي آوردن خودروسازان خصوصي به چيني‌ها، ضعف آنها است.
در اين مورد که چرا خودروسازان بخش خصوصي ضعيف‌اند و از تيراژ پاييني برخوردارند و توان توليد آنها بالا نيست، دلايل مختلفي بيان مي‌شود که مهم‌ترين آنها حول مسائل مالي و محدوديت‌هاي بين‌المللي مي‌چرخد.
در واقع تيراژ و سهم اندک خودروسازان بخش خصوصي را بسياري از کارشناسان و البته خود مسوولان اين بخش، نتيجه بحران مالي و عدم تامين به موقع قطعات و همچنين محدوديت‌هاي بين‌المللي مي‌دانند. کمبود نقدينگي به جاي خود اجازه توليدي انبوه يا حداقل قابل قبول را به خودروسازان خصوصي نمي‌دهد و از آن سو محدوديت‌هاي بين‌المللي نيز فرصت همکاري خصوصي‌ها با بزرگان خودروسازي دنيا را گرفته است.
اين بحران مالي و آن محدوديت‌هاي بين‌المللي، معمولا مشکل ديگري نيز براي خودروسازان خصوصي پديد مي‌آورد و آن، ايجاد تعهدهاي خارج از توان آنها است.
در واقع خصوصي‌ها که مانند خودروسازان نيمه دولتي از توان مالي مناسبي برخوردار نبوده و دست حمايت دولت را نيز روي شانه‌هاي خود احساس نمي‌کنند، با پيش‌فروش خودروهايي که مشخص نيست شرايط توليد آنها چه زماني فراهم مي‌شود، براي خود تامين نقدينگي مي‌کنند. اين در شرايطي است که آنها معمولا نمي‌توانند تعهدات خود را سروقت انجام بدهند و از همين رو گاهي با اعتراض مشتريان روبه‌رو شده و به دردسر مي‌افتند. در گذشته حتي شرکت‌هايي مانند «زاگرس خودرو» و «تاپکو» به حدي تعهدات عقب افتاده داشتند که کارشان به تحصن و شکايت مشتريان کشيد و دست آخر هم نتوانستند خودروهاي ثبت نامي را تحويل دهند. در حال حاضر، تمام محصولات بخش خصوصي خودروسازي ايران، مونتاژي و در نتيجه به طور مستقيم، وابسته به قطعات وارداتي هستند؛ بنابراين اصلا عجيب نيست که با شرايط فعلي، تامين قطعات در روند و روال مناسبي صورت نگيرد.
به هر حال، وقتي خودروسازان نتوانند به موقع و در حجمي مناسب، گشايش اعتبار کنند، تامين قطعات مورد نياز آنها نيز در شرايط طبيعي انجام نمي‌شود و قطعات، با تاخير به دست آنها مي‌رسد و اين موضوع به توليد اندک خصوصي‌هاي خودروساز مي‌انجامد.
چين و چين و چين
اما نگاهي به آمار بيندازيم و ببينيم هر يک از خودروسازان خصوصي در بهار امسال چه کارنامه‌اي از خود به جا گذاشته اند.
از مجموع هشت هزار و 464 دستگاه خودرو سواري که در بخش خصوصي طي بهار امسال به توليد رسيده، بالاي 90 درصدشان چيني است و تعداد محدودي را کره‌اي‌ها و ژاپني‌ها تشکيل داده‌اند.
در اين بين، «مديران خودرو» توانسته حدود هشت هزار و 100 دستگاه انواع محصولات چري چين را طي سه ماه نخست امسال به توليد برساند و رشدي حدودا سه هزار و 400 دستگاهي را تجربه کند. اين شرکت در سه ماه نخست امسال، يک هزار و 200 دستگاه
MVM مدل 110، دو هزار و 900 دستگاه MVM مدل 530 و چهار هزار و 400 دستگاه MVM مدل X33 را به توليد رسانده است.
پس از «مديران خودرو» در حالي «گروه بهمن» توانسته لقب دومين خودروساز بزرگ بخش خصوصي کشور را ازآن خود کند که بر خلاف معمول، با افت تيراژ روبه‌رو شده است. اين شرکت که مزدا3 و مزدا2 را به مونتاژ مي‌رساند، در سه ماه نخست امسال تنها 505 دستگاه توليد داشته و اين موضوع از افت يک هزار و 278 دستگاهي «بهمن» حکايت دارد. طبق آمار، بهمني‌ها در بهار امسال 161 دستگاه مزدا3 را توليد کرده و تيراژ مزدا2هاي توليدي آن نيز به 344 دستگاه مي‌رسد.
«گروه بهمن» معمولا با افت تيراژ روبه‌رو نمي‌شود، اما ظاهرا اين بار مشکلات و محدوديت‌ها بر اين شرکت نيز فائق آمده است. بهمني‌ها به تازگي قرارداد همکاري مشترک با بزرگ‌ترين خودروساز چين يعني
FAW امضا کرده اند و بناست تا از نيمه دوم امسال محصولات اين شرکت چيني در «گروه بهمن» مونتاژ شود.
از بهمني‌ها بگذريم و به سراغ «خودروسازان راين» برويم، شرکتي که در مقايسه با بهار سال گذشته با افتي 171 دستگاهي روبه رو شده است.
مسوولان «خودروسازان راين» عنوان کرده‌اند که ديگر هيوندايي ورنا را مونتاژ نمي‌کنند و آمار نيز حکايت از خداحافظي ورنا دارد.
همچنين ديگر محصول «خودروسازان‌راين» يعني هيوندايي آوانته نيز تنها 38 دستگاه تيراژ داشته که در اين بين، 31 دستگاه با دنده معمولي توليد شده و هفت دستگاه باقيمانده نيز دنده اتومات به حساب مي‌آيند. راين خودرويي‌ها نيز از قافله چيني‌ها عقب نمانده و در بهار امسال 320 دستگاه محصول چيني (وليکس
C30 ) را مونتاژ کرده است. با اين وضع توليد، بايد «خودروسازان راين» را نيز چيني ساز به حساب بياوريم، زيرا با توجه به تيراژ اندک هيوندايي آوانته، اين شرکت نيز به زودي تنها خودرو چيني توليد خواهد کرد.
اما ديگر خودروساز بخش خصوصي کشور به نام «خودروسازان بم» نيز که خودرو چيني توليد مي‌کرد، در سه ماه ابتدايي امسال حتي يک دستگاه تيراژ هم نداشته است.
اين شرکت که روزگاري فولکس گل را به مونتاژ مي‌‌رساند و محدوديت‌هاي بين‌المللي سبب شد از توليد گل محروم شود، لوبوي چيني را توليد مي‌کرد، اما گفته مي‌شود اين محصول نيز ديگر توليد نخواهد شد.
لوبو خودرويي متعلق به شرکت‌ هافي موتور چين به حساب مي‌آيد و قرار بود جانشين فولکس گل شود، اما مشخص نيست در نهايت چه اتفاقي افتاد که لوبو رفت.
ليفان و ويانا صفر شدند
اگرچه آمار سايت انجمن خودروسازان از صفر بودن توليد دو شرکت «سنابادخودرو توس» و «کرمان موتور» حکايت مي کند، اما ظاهرا اختلاف نظر اين دو با انجمن خودروسازان است که سبب شده عدد «صفر» مقابل ستون توليد آنها قيد شود.
اين گمانه‌زني از آن جهت است که معمولا خودروهايي که توليد نمي‌شوند يا تيراژ پاييني دارند، نامشان در ليست ارزيابي سطح کيفي ماهانه نمي‌آيد، اما در گزارش اخير، هم نام ليفان کرمان موتور به چشم مي‌آيد و هم وياناي سنابادي‌ها.
اما آخرين شرکتي که نامش در ليست خودروسازان خصوصي گنجانده شده، «مرتب» است. اين شرکت که روزگاري موسو و پاژن را توليد مي‌کرد، در آمار بهار امسال توليدي يک دستگاهي را از خود به جا گذاشته، اما نام خودرو توليدي مشخص نيست. ظاهرا قرار است اين شرکت تغيير نام داده و دوباره محصولاتي از سانگ يانک کره را مونتاژ کند.

نظرات

نظر دهید

نظر خود را در مورد این مطلب بگذارید .