برنامه چري براي حضور جدي‌تر در ايران

نيروي کار زيادي در ايران وجود دارد و با توجه به موقعيت خوب جغرافيايي اين کشور در خاورميانه مي‌توان از امکانات آن براي صادرات خودرو به کشورهاي منطقه استفاده کرد.
۰۲ بهمن ۱۳۹۵ | ساعت ۱۲:۱۱
برنامه چري براي حضور جدي‌تر در ايران

مدير عامل چري برنامه چري براي حضور جدي‌تر در ايران

مدير عامل شرکت خودروسازي چري چين از برنامه‌ريزي جديد اين شرکت براي حضور در بازار ايران خبر داد و گفت: نوسان نرخ ارز و موانع توليد براي ما سر درد ايجاد کرده است.

به گزارش دنياي خودرو ، جو بيرن در يک نشست خبري در حاشيه رونمايي از ام‌وي‌ام ايکس33 جديد در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاري فارس که پرسيد چه برنامه‌اي براي استفاده از قطعه‌سازان ايراني در توليدات خود داريد، اظهار داشت: با توجه به هزينه بالاي تأمين ارز، نرخ بالاي حمل و نقل و هزينه‌هاي گمرکي واردات خودروهاي CBU ، مي‌توانيم بحث انتقال دانش فني و افزايش سطح داخلي‌سازي قطعات را در ايران دنبال کنيم.


چري

جو بيرن ادامه داد: در آينده مي‌توانيم در مورد توليد موتور و گريبکس CVT از مشارکت قطعه‌سازان ايراني استفاده کنيم تا اين قطعات در ايران توليد شود.


جو بيرن (ZHOU BIREN )، مديرعامل شرکت چري اينترنشنال

وي در مورد توليد مدل جديد خودروي ام‌‌وي‌ام ايکس 33 در ايران نيز گفت: طي8 سال گذشته مدل قبلي ايکس 33 در بازارهاي چين و کشورهاي ديگر مورد استقبال قرار گرفت و تا به حال در مجموع 600 هزار دستگاه ايکس 33 در دنيا عرضه شده است.

وي با بيان اينکه ايران يکي از بزرگترين بازارهاي خودرو در جهان است، تصريح کرد: نيروي کار زيادي در ايران وجود دارد و با توجه به موقعيت خوب جغرافيايي اين کشور در خاورميانه مي‌توان از امکانات آن براي صادرات خودرو به کشورهاي منطقه استفاده کرد.

وي تأکيد کرد: اگر اين امکان وجود داشته باشد که بتوانيم در کارخانه‌هاي ايران، خودرو براي صادرات توليد کنيم، اقدام خوبي خواهد بود.

مدير عامل شرکت چري در پاسخ به اين سؤال فارس که قيمت تمام شده توليد خودرو در ايران چه تفاوتي نسبت به کشورهاي ديگر که شما در آن توليد مي‌کنيد، دارد و آيا با اين قيمت تمام شده مي‌توانيد صادرات خودرو از ايران داشته باشيد نيز گفت: اين موضوع، يک مسئله پيچيده است، موضوع صادرات تنها به هزينه‌هاي توليد اختصاص ندارد بلکه حمل ‌و نقل و تعرفه‌هاي گمرکي نيز بر آن مؤثر هستند.

وي افزود: ممکن است در برخي کشورها مناسباتي وجود داشته باشد که براي صادرات خودرو، حق گمرکي اخذ نکنند، اگر اين اتفاق نيفتد ممکن است قيمت رقابتي ايجاد شود.

وي تأکيد کرد: اگر چه براي ما صادرات خودرو از ايران يک هدف است، ولي با توجه به اتفاقات سال‌هاي اخير در بازار خودروي ايران، بيشترين تمرکز خود را بر روي کسب و کار گذاشته‌ايم.

جو بيرن تأکيد کرد: کسب و کار در ايران خيلي شرايط نرمالي ندارد، قيمت ارز از 1226 تومان به بيش از 2500 تومان رسيد و اين نرخ در بازار آزاد نيز بيش از 3 هزار تومان است که سر درد بزرگي را براي ما ايجاد کرده است.

وي افزود: اين نوسانات سر درد زيادي را براي ما ايجاد کرده و هزينه‌هاي ما را افزايش داده است.

به گفته وي، رقابت در بازار چين سخت‌تر از رقابت در بازار ايران است.

جو بيرن افزود: من فرد سياسي نيستم ولي اخبار بازار خودروي ايران را از چين دنبال مي‌کردم.

وي با بيان اينکه بحث مذاکرات 5+1 را دنبال مي‌کنم، گفت: پيش‌بيني ما بازار يک ميليون دستگاهي خودرو در ايران است که بر اين اساس براي حضور در ايران برنامه‌ريزي کرديم.

وي ادامه داد: سال گذشته مدل‌هاي مختلفي از خودرو در بازار چين عرضه کرديم و اميدواريم بتوانيم اين مدل‌هاي جديد را در بازار ايران نيز عرضه کنيم.

* قيمت ايکس 33 جديد،72 ميليون تومان

در اين نشست خبري، بهرام شريعت مدير عامل شرکت مديران خودرو که توليدکننده محصولات چري در ايران است، با اشاره به رونمايي از ام‌وي‌ام ايکس33 جديد، اظهار داشت: اين خودرو با گريبکس اتوماتيک، کروز کنترل، سنسور پارکينگ و ديد عقب عرضه مي‌شود.

وي با بيان اينکه پيش فروش ام‌وي‌ام ايکس33 جديد تا 10روز آينده آغاز خواهد شد، گفت: قيمت اين خودرو 72 ميليون تومان پيش‌بيني شده است، ولي در اولين پيش‌فروش با قيمت 68 ميليون و 800 هزار تومان عرضه خواهد شد.

وي با بيان اينکه امسال 50 هزار دستگاه خودرو توسط شرکت مديران خودرو توليد خواهد شد، گفت: حدود يک سوم از توليد ما به ام‌وي‌ام ايکس33 اختصاص دارد و نوع اتوماتيک اين خودرو کم‌کم جايگزين مدل قبلي آن خواهد شد.

شريعت در مورد ايجاد يک واحد طراحي و تحقيق توسط شرکت مديران خودرو نيز گفت: انجام چنين کاري نيازمند تيراژ بالاي توليد و سرمايه‌گذاري بالا است و در حال حاضر توان چنين کار بزرگي را نداريم.

وي افزود: قصد داريم تا2 سال آينده هسته اوليه طراحي خودرو را ايجاد کنيم.

وي در پاسخ به اين سؤال فارس که قيمت تمام شده توليد خودرو در ايران با کشورهاي ديگر چه تفاوتي دارد نيز گفت: وقتي با نرخ متغير ارز خريد مي‌کنيم، نمي‌توانيم بگوييم که قيمت تمام شده ما چقدر است.

مدير عامل مديران خودرو ادامه داد: در اواسط سال به يکباره نرخ ارز عوض مي‌شود که اين مسئله به خريد‌هاي قبلي ما نيز تسري پيدا مي‌کند و گاهي بايد بابت تخصيص‌هاي قبلي ارز به سيستم بانکي مابه‌التفاوت پرداخت کنيم، به همين دليل مقايسه قيمت تمام شده ما با کشورهاي ديگر کار سختي است.

وي در مورد ميزان ساخت داخل محصولات مديران خودرو نيز به فارس گفت: در حال حاضر ميزان ساخت داخل محصولات ما بين 15 تا 30 درصد است و در مورد مدل قبلي ام‌وي‌ام ايکس33، اين عدد حدود 18درصد بود که پيش‌بيني مي‌کنيم در مورد مدل جديد اين خودرو نيز همين ميزان ساخت داخل را داشته باشيم.

شريعت همچنين از برنامه توليد خودروي E5 چري با نام ام وي ام 550 در ايران خبر داد و گفت: اين خودرو طي3 ماهه سوم سال توليد خواهد شد.

وي افزود: خودروي M16 نيز تا قبل از پايان امسال عرضه خواهد شد.

نظرات

نظر دهید

نظر خود را در مورد این مطلب بگذارید .