بررسي خودرو MVM X33

عمادالدين جعفري: بازار خودروهاي شاسي‌بلند در ايران روزهاي پررونق خود را سپري مي‌کند.
۲۶ دی ۱۳۹۵ | ساعت ۱۱:۱۰
بررسي خودرو MVM X33

لينک خبر در وب سايت دنياي خودرو

 

محاسن و معايب X33

 

دنياي‌خودرو- عمادالدين جعفري: بازار خودروهاي شاسي‌بلند در ايران روزهاي پررونق خود را سپري مي‌کند. اين رونق به حدي رسيده که قيمت خودروها شکل کاذبي به خود گرفته و هر روز هم بالاتر مي‌رود. اما برخلاف خودروهاي سواري شهري که حجم و قدرت موتور عوامل تعيين‌کننده‌اي براي جلب مشتري هستند خودروهاي شاسي‌بلند را بيشتر به خاطر ظاهرشان خريداري مي‌کنند . البته اين موضوع را مي‌توان به خوبي از بازار موفق هيونداي سانتافه و کيا اسپورتيج و هيونداي توسان جديد به وضوح ديد .

خودروهايي که خواص آفرودي نداشته اما در بازار به دليل چهره معقول موفق بوده‌اند. اين موفقيت به جايي رسيده که قيمت کيا اسپورتيج جديد نزديک به کيا موهاوي است اين در حالي است که کيا موهاوي يک خودروي پرقدرت با خواص آفرودي بالاست پس مي‌توان اين نتيجه‌گيري را کرد که خودروهاي SUV در ايران با ظاهر خوب و امکانات زياد مي‌توانند موفق باشند .
اما خودروهاي شاسي‌بلند در بازار ايران زير 40 ميليون تومان قيمت نداشته و افزايش قيمت اين خودروها نيز موجب شده تا حتي نمونه کارکرده آنها نيز با کمتر از 40 ميليو تومان به فروش نرسد. در اين ميان تنها مي‌توان به خودروي رونيز اشاره داشت که قيمتي در حدود 30 ميليون تومان داشته و البته در ميان اين قدبلندهاي جديد حرفي هم براي گفتن ند‌ارد چرا که از نظر امکانات و طراحي خيلي عقب‌تر از رقبا بوده و انتخاب خوبي به حساب نمي‌آيد هر چند که در مسيرهاي ناهموار قابليت‌هاي فراواني دارد .
اما به تازگي شرکت مديران خودرو اقدام به توليد خودرويي شاسي‌بلند کرده است که اين خودرو X33 نام دارد‌، خودرويي با چهره‌اي زيبا که البته مي‌توان در اين چهره زيبا خودروهاي مختلف ژاپني را جست‌وجو کرد. خودرويي که فقط قد بلندي دارد و تنها با يک محور به حرکت درمي‌آيد و برخلاف ديگر رقبا که همگي چهارچرخ متحرک هستند. اين خودرو به صورت ديفرانسيل جلو عرضه مي‌شود. اين خودرو که در حقيقت تيگو نام دارد. اولين خودروي شاسي‌بلند شرکت چري است که براي اولين بار در سال 2006 به بازار معرفي شد .
اين خودرو در چين، مصر، اندونزي، ترکيه، روسيه، اروگوئه و ايران توليد مي‌شود و تاکنون نيز موفق بوده است اما کشور ايتاليا که خود مهد خودروهاي مختلف است نيز آن را مونتاژ مي‌کند . اين خودرو توسط کمپاني DR MotorS فيس‌ليفت شده و با نام DRS مونتاژ مي‌‌شود .
X33
با سه نوع موتور راهي بازار مي‌شود که 6/1، 8/1 و 2 ليتري بوده و گيربکسي پنج سرعته دستي وظيفه انتقال قدرت را به عهده دارد که همه اين نمونه‌ها به صورت تک‌ديفرانسيل عرضه مي‌شوند. البته کساني که خواهان نمونه 4WD آن باشند مي‌توانند نمونه دو ليتري آن را با گيربکس چهار سرعته اتوماتيک به صورت چهارچرخ متحرک سفارش دهند .
در MVM- X33 مي‌توان ظاهر خودروهايي همچون سوزوکي گراند ويتارا و يا تويوتا RAV4 را مشاهده کرد. در قسمت جلو نيز شباهت‌هايي به نسل قبل هيونداي توسان دارد اما به هر حال از لحاظ طراحي اين شباهت‌ها خوب از آب درآمده و چهره معقولي را به اين شاسي‌بلند چيني بخشيده است .
اين خودرو در ايران با موتور دو ليتري عرضه مي‌شود که حجم دقيق آن 1971 سي‌سي است. قدرت موتور MVM- X33 ، 139 اسب‌بخار بوده و گشتاور آن نيز 182 نيوتن‌متر است. اين خودرو در ايران تنها با گيربکس پنج سرعته دستي عرضه مي‌شود. از گيربکس اتوماتيک در آن خبري نيست پس هوشيار باشيد که قدرت انتخاب نداريد چرا که اين خودرو تنها در يک تيپ عرضه مي‌شود .
MVM- X33
داراي ابعادي مناسب براي رانندگي شهري است. اين خودرو اندازه‌اي مشابه با سوزوکي، کيا اسپورتيج و توسان دارد. در نماي جلوي اين خودرو شاهد چراغ‌هاي بزرگ هستيم که در بين اين دو چراغ جلو پنجره‌اي مشکي‌رنگ بازوهاي کروم بر روي آن ديده مي‌شود .
دو مه‌شکن بر روي سپرهاي جلو قرار دارد و در نماي جانبي نيز يک خودروي کاملاً ساده بدون هرگونه مشکل خاصي را پيش‌رو دارد اما در نماي عقب چراغ شباهت بسياري به تويوتا RAV4 داشته ولي به طور کلي مي‌توان شکل سوزوکي را در آن يافت به خصوص زاپاس‌بند عقب که نماي عقب را بسيار شبه به سوزوکي کرده است. دو عدد مه‌شکن نيز روي سپر عقب قرار دارد. بالاي شيشه عقب يک عدد اسپويلر وجود دارد که نماي عقب را کمي زيباتر کرده است. در نماي جانبي يک ضعف بزرگ وجود دارد و آن هم اين است که رينگ و لاستيک‌هاي خودرو با ابعاد بدنه همخواني نداشته و جذاب نيستند .
شايد اگر رينگ و لاستيک استاندارد MVM- X33 را با نمونه بزرگ‌تر تعويض کنيد چهره معقولي‌تري به خود بگيرد . MVM- X33 در حال حاضر حدود 30 ميليون تومان قيمت دارد، خودرويي که هنگام ورود به بازار در حدود 28 ميليون تومان قيمت داشت. ظاهراً اين بالا رفتن قيمت‌هاي خودرو به صورت ناگهاني تمامي نداشته وزين پس بايد شاهد گران‌تر شدن MVM- X33 نيز باشيم .
اين خودرو بر روي پلت‌فرم MVM-530 ساخته مي‌شود خودروي سداني که در حدود 20 ميليون تومان قيمت دارد. اين دو خودرو در موتور و گيربکس همه با يکديگر مشترک هستند و حتي سواري هر دو خودرو نيز نرم است. تيگو در حقيقت يک خودروي قدبلند شهري است که مي‌توان در آن سواري نرم از يک خودروي سدان را جست . اما بسياري از افراد اين ذهنيت را دارند که به هر حال MVM- X33 يک خودروي چيني است که بالطبع کيفيتي در حد شاسي‌بلندهاي کره‌اي و ژاپني ندارد. اما بايد يادآور شوم که آنقدرها هم بي‌کيفيت نيست و انتظارات را برآورده مي‌کند .
اين خودرو از کابيني جادار و راحت بهره مي‌برد. پوشش چرم صندلي‌ها حس لوکس‌بودن را القا مي‌کند هر چند که غربيلک فرمان به شما گوشزد خواهد کرد که اين خودرو لوکس نيست چرا که پوشش فرمان از چرم نبوده و تنها در صندلي‌ها و رودري‌ها خلاصه مي‌شود. کنسول مياني از عرض زياد و طرحي خوبي برخوردار است. همه کليدها به خوبي در دسترس هستند و از روي غربيلک فرمان نيز مي‌توان کنترل سيستم صوتي را نيز به دست گرفت. صندلي‌ها نرم و راحت هستند و فضاي کافي نيز براي سرنشينان جلو و عقب مهياست. کلاچ خودرو بسيار نرم بوده و تعويض دنده‌ها نيز نرم انجام مي‌گيرد. پشت‌سري‌هاي اين خودرو الهام گرفته از پشت‌سري‌هاي خودروهاي دهه 90 شرکت اپل است. اين خودرو از شتاب و سرعت خوبي برخوردار بوده و از فرمان‌پذيري مناسبي بهره‌مند است هر چند که به دليل نرمي بيش از حد سيستم تعليق در مانورهاي ناگهاني انتظار زيادي از اين خودرو نمي‌رود. البته لازم به ذکر است که سيستم تعليق اين خودرو از طراحي‌هاي شرکت لوتوس بوده و قطعاً انتظارات را بالا مي‌برد. با باز کردن درب پنجم فضاي باري بزرگ را پيش‌رو خواهيد داشت فضايي که براي مسافرت‌هاي خانوادگي کافي است اين درحالي است که با برداشتن طاقچه عقب و جمع‌کردن صندلي‌هاي عقب فضاي باري زياد را در اختيار خواهيد گرفت MVM- X33 در ايران مونتاژ مي‌شود و روي هم رفته خودروي بدي نيست و مي‌توان تا چند وقت بدون دغدغه با آن راند .
در نظرسنجي که از صاحبان اين خودرو شده بود اکثريت از آن راضي بودند هر چند که مدت زيادي از حضور اين خودرو در بازار نمي‌گذرد و نمي‌توان به قطع در مورد کيفيت قطعات آن نظر داد اما روي هم رفته تا به اينجاي کار مشتريان را راضي نگه داشته است به خصوص اينکه ارزان‌ترين SUV بازار به حساب مي‌آيد البته نبايد فراموش کرد که اين خودرو به هيچ‌وجه مناسب مسيرهاي ناهموار نيست هر چند که به دليل ارتفاع زياد و زيربندي خوب شما را نااميد نخواهد ساخت اما در برف و يخ عبور از ناهمواري‌ها چندان موفق نخواهد بود چون عملکرد آن کاملاً شبيه به يک سدان است. راننده در اين خودرو احساس راحتي خوبي دارد چرا که کاملاً به جاده مسلط بوده و فضاي ديد کافي را در اختيار دارد. آينه‌هاي جانبي بزرگ اين خودرو نيز از کمترين نقطه کوري برخوردار هستند. سيستم تعليق اين خودرو در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب چند جزيي است همان طور که گفته شد طراحي سيستم تعليق به عهده شرکت لوتوس بوده و ضربات را به خوبي دفع مي‌کنند. با بالا زدن درب موتور خواهيد ديد که همه چيزي به خوبي سر جاي خود قرار دارد و يک استرس‌بار نيز دو سر کمک فنرها را به يکديگر متصل مي‌کنند که موجب مي‌شود تا سر پيچ‌ها با اطمينان بيشتري حرکت کرد.  وزن اين خودرو در حدود 1375 کيلوگرم است که از همکلاسان خود کمي سبک‌تر است و موتور اين خودرو قطعاً جوابگوي وزن آن خواهد سيستم گرمايشي و سرمايشي MVM- X33 از عملکرد خوبي برخوردار است هر چند که با روشن کردن کولر صداي موتور بيشتر شده و افت توان زيادي را حس مي‌کنيد .
يکي ديگر از ضعف‌هاي MVM- X33 صداي زياد موتور آن در دورهاي بالاست که به کابين راه پيدا مي‌کند. صدايي خشک که کمي آزاردهنده است و براي فرار از آن يا بايد سيستم صوتي را روشن کرد و يا اينکه در دورهاي پايين‌تري اقدام به تعويض دنده کرد. اما MVM- X33 در مقوله ترمزگيري موفق عمل کرده و ترمزهاي اين خودرو به خوبي از پس جثه آن برمي‌آيند . MVM- X33 از نظر امکانات در سطح خوبي قرار دارد که مي‌توان به قفل مرکزي به همراه ريموت کنترل، ايموبلايزر، شيشه‌ها و آينه‌هاي برقي، سانروف دو حالته برقي، فرمان هيدروليک، کولر، گرمکن صندلي‌‌هاي جلو، سيستم پخش صوتي MP3 مجهز به USB با قابليت کنترل از روي غربيلک فرمان، تنظيم زاويه چراغ‌هاي جلو، تودوزي چرم، تنظيم صندلي راننده در هشت جهت، تنظيم صندلي سرنشين جلويي در چهار جهت، صندلي‌هاي جمع‌شونده عقب، ترمز ABS به همراه EBD و دو عدد ايربگ اشاره داشت. البته لازم به ذکر است که MVM-530 از سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک و سنسور دنده عقب، همچنين فرمان چرمي بهره مي‌برد که اين امکانات  در خودرو MVM- X33 نيست اين در حالي است که قيمت MVM-530 حدود 10 ميليون تومان از MVM- X33 ارزان‌تر است. به هر حال امکانات اين خودرو در سطح خوبي قرار دارد و با توجه به قيمت حدود 30 ميليون تومان بي‌رقيب به نظر مي‌رسد. به طور کلي MVM- X33 را مي‌توان يک خودروي سواري با قد و قواره يک SUV کوچک داشت. اين خودرو مورد توجه افرادي خواهد بود که بيشتر به دنبال جثه يک SUV هستند و خواص آفرودي براي آنها اهميتي ندارد . شايد بيشتر خريداران MVM- X33 را خانم‌ها تشکيل دهند چرا که داشته‌هاي اين خودرو مورد پسند خانم‌ها است. در مورد بازار صفر کيلومتر بايد يادآور شوم که اين خودرو تاکنون با اقبال خوبي مواجه بوده اما در مورد بازار دست دوم نمي‌توان نظر قاطعي در مورد اين چيني قد بلند داد

نظرات

نظر دهید

نظر خود را در مورد این مطلب بگذارید .