بازار خودروهاي 20 مليوني

خودروهاي توليد داخل کشور زياد متنوع نبوده و خريداران انتخاب‌هاي زيادي را پيش‌روي خود ندارند اما در بازار 19 تا 22 ميليون تومان مي‌‌توان انتخاب‌هاي متفاوت داشت
۲۷ دی ۱۳۹۵ | ساعت ۱۰:۱۰
بازار خودروهاي 20 مليوني

 

 

 


 

رقباي داخلي در بازار ميان قيمت‌ها

 

دنياي‌خودرو- عمادالدين جعفري:خودروهاي توليد داخل کشور زياد متنوع نبوده و خريداران انتخاب‌هاي زيادي را پيش‌روي خود ندارند اما در بازار 19 تا 22 ميليون تومان مي‌‌توان انتخاب‌هاي متفاوت داشت. اين بار مي‌خواهيم جداي از کلاس‌، خودروهاي موجود در اين بازه قيمتي، را با هم مقايسه کنيم، خودروهايي که اصالت آنها به کشورهاي چين، کره جنوبي و فرانسه بازمي‌گردد . هر سه اين خودروها در کشور ما توليد مي‌شوند و هر کدام قابليت‌هايي خاص دارند حال بايد ديد که با توجه به کيفيت و خدمات پس از فروش و ديگر مواردي که مورد بررسي قرار مي‌دهيم کدام يک پيروز ميدان انتخاب شما خواهد بود .

خودروي پارس ELX ، هيونداي ورنا و MVM-530 خودروهاي اين رقابت هستند خودروهايي که در بازه قيمتي 19 تا 22 ميليون تومان قرار دارند. پژوپارس که فيس‌ليفتي از خودروي پژو 405 بوده و سال‌هاست که در چرخه توليدات شرکت ايران‌خودرو است و طرفداران زيادي هم دارد به خصوص اينکه موتور نمونه پژو ELX از توليدات شرکت‌هاي PSA يا همان پژو- سيتروئن بوده و 1800 سي‌سي 16 سوپاپ است موتوري که بر روي سيتروئن زانتيا نيز نصب مي‌شد .
هيونداي ورنا که جزو با کيفيت‌ترين و نرم‌ترين خودروهاي بازار است خودرويي که در ابتداي ورود به بازار با موتوري 5/1 ليتري در حدود 13 ميليون تومان قيمت داشت و در حال حاضر نمونه 6/1 ليتري آن در بازار موجود است و قيمتي در حدود 20 ميليون تومان دارد .
اين خودرو توسط يکي از زيرمجموعه‌هاي شرکت کرمان‌خودرو توليد مي‌شود. شرکت راين که سال‌هاست در جدول با کيفيت‌ترين‌هاي بازار در رتبه‌هاي بالاي جدول قرار دارد. دو خودروي هيونداي ورنا و هيونداي آوانته را توليد مي‌کند اما خودروي سوم نماينده‌اي از شرکت چري چين در ايران است. اين خودرو نيز توسط يکي ديگر از زيرمجموعه‌هاي شرکت کرمان‌خودرو توليد مي‌شود .
MVM-530
نيز حدود 20 ميليون تومان قيمت دارد و تقريباً يک تازه‌وارد به بازار به حساب مي‌آيد. اما اين سه خودرو نه از نظر کلاس نه از نظر پيشرانه هيچ کدام با يکديگر برابر نيستند .
پارس ELX
به سراغ قديمي‌ترين خودرو اين رقابت يعني پژوپارس ELX مي‌رويم. اين خودرو از موتور 8/1 ليتري 16 سوپاپه بهره مي‌برد که حجم دقيق آن 1761 سي‌سي است 110اسب‌بخار قدرت را در 5500 دور و 155 نيوتن‌متر را در 4250 دور ارائه مي‌دهد. شتاب صفر تا 100 آن 8/9 ثانيه است و مي‌تواند تا 195 کيلومتر سرعت بگيرد .
مصرف سوخت ترکيبي آن به اعلام کارخانه حدود 2/8 ليتر است. وزني در حدود 1190 کيلوگرم دارد و حجم باک سوخت آن نيز 70 ليتر است اما تمامي اين مولفه‌ها روي کاغذ و به اعلام کارخانه سازنده است .
پارس ELX از نظر ظاهري شبيه به مدل‌هاي ديگر است و تنها موتوري قوي‌تر با امکاناتي بيشتر را ارائه مي‌دهد. اين خودرو سال‌هاست که در چرخه توليدات شرکت ايران‌خودرو قرار دارد و اتفاقاً خودروي پرفروشي بوده است. در طي اين سال‌ها کيفيت ساخت آن همه ساله پايين‌تر آمده و کار به جايي رسيده که خريداران احساس رضايت نمي‌کنند
بايد يادآور شوم که يکي از بزرگ‌ترين ايرادات اين خودرو به گيربکس آن بازمي‌گردد تعميرکاران زيادي بر اين عقيده‌اند که موتور و گيربکس در اين خودرو با يکديگر هماهنگ نيستند از اين‌رو در سرعت‌هاي بالا صداي زياد گيربکس درون کابين به گوش مي‌رسد. اما شتاب خوبي نسبت به مدل‌هاي معمولي پارس دارد همچنين امکانات آن نيز مناسب بوده و در وضعيت بهتري نسبت به مدل‌هاي معمولي قرار دارد. لوازم اين خودرو با پارس معمولي يکسان است اما در موتور با يکديگر فرق دارند اما اين تفاوت موجب نمي‌شود که قطعات آن گران‌تر و يا ناياب‌تر باشد حتي در برخي از قطعات مشاهده شده که پارس ELX ارزان‌‌تر است .
هنگام تعويض‌دنده در پارس ELX از جعبه‌دنده صداي ناهنجاري به گوش مي‌رسد. هزينه‌هاي تعميرات و نگهداري پارس ELX بالاست به خصوص اينکه بعد از يکسال کارکرد قطعات اين خودرو به زودي مستهلک مي‌شوند البته اگر خوش‌شانس نباشيد ممکن است بعد از تحويل از کارخانه با اين روند روبه‌رو شويد. اما روي هم رفته با توجه به موتور قوي‌تر سواري بهتري نسبت به نمونه‌هاي معمولي دارد. اين خودرو از امکانات بيشتري نسبت به مدل‌هاي معمولي برخوردار است که شامل ترمز ABS ، EBD با ديسک‌هاي جلوي خنک‌شونده، قفل مرکزي، راديو CD ، تنظيم برقي صندلي، گرمکن و سردکن صندلي، قابليت تنظيم گودي کمر صندلي، تنظيم برقي شيشه‌ها و آينه‌ها،‌ چراغ‌هاي جلو از نوع H7 ، مه‌شکن جلو و عقب و سنسور پارک مي شود
هيونداي ورنا
هيونداي ورنا که عمر آن در بازار ايران رو به اتمام است و زين‌ پس ديگر شاهد توليداتش نخواهيم بود خودروي بسيار کم استهلاک و نرمي است. اين خودرو در اوايل حضور خود در بازار ايران با موتوري 5/1 ليتري که 90 اسب‌بخار قدرت داشت پا به عرصه گذاشت اما در حال حاضر موتور قرار گرفته بر روي آن 6/1 ليتر حجم دارد و 106 اسب‌بخار قدرت در 5800 دور توليد مي‌کند همچنين گشتاور آن 143 نيوتن‌‌متر در 3000 دور است. اين کره‌اي 1020 کيلوگرمي در مدت زمان 5/10 ثانيه به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت مي‌رسد. مصرف سوخت آن کم بوده و حدود 6/6 ليتر در 100 کيلومتر در سيکل ترکيبي بنزين مي‌سوزاند. حجم باک 55 ليتري آن به خوبي پاسخگوي اين مصرف سوخت خواهد بود .
هيونداي ورنا مي‌تواند به سرعت 192 کيلومتر بر ساعت برسد. ورنا در بازار ايران به نرمي و کم استهلاک‌بودن معروف است. هنگامي که سوار بر خودروي ورنا مي‌شويد با کابيني ساده مواجه خواهيد شد اما در عين سادگي و ابتدايي‌بودن تماي ادوات آن به درستي کار مي‌کند. دنده‌ها به نرمي هر چه تمام‌تر در جاي خود قرار مي‌گيرند. عملکرد پدال‌ها نيز چنين است .
فرمان هيدروليک آن بسيار نرم‌تر از ديگر خودروهاي موجود در بازار است. ورنا از جلوبندي بسيار خوبي بهره مي‌برد. قطعات آن دير به دير مستهلک مي‌شوند و هزينه تعمير و نگهداري آن بسيار پايين است. خدمات پس از فروش آن نيز در سطح خوبي قرار دارد اما اگر بخواهيد قطعات آن را از بازار تهيه کنيد کمي زمان نياز داريد چرا که آنقدرها هم فراوان نيستند. صداي پيشرانه به داخل کابين ورود نمي‌کند و اين کره‌اي نه چندان زيبا از کابيني بي‌سروصدا بهره مي‌برد. صندوق آن نيز جادار بوده و صندلي‌هاي راحتي دارد .
اين خودرو از امکانات زيادي بهره نمي‌برد و تنها به دو عدد ايربگ، ترمز ABS ، راديو CD ،‌ تنظيم برقي آينه‌ها و شيشه‌ها و مه‌شکن جلو وعقب خلاصه مي‌شود .
MVM-530

خودرويي در کلاس C که از موتوري دو ليتري که در اين گروه قوي‌ترين موتور است بهره مي‌برد. حجم دقيق پيشرانه آن 1971 سي‌سي بوده و 139 اسب‌بخار قدرت در 5750 دور در دقيقه ارائه مي‌دهد. گشتاور آن 182 نيوتن‌متر در 4500 دور است. اين چيني 1290 کيلوگرمي بر مدت زمان 12 ثانيه مي‌تواند از حالت سکون به سرعت 100 کيلومتر برسد و تا 185 کيلومتر سرعت بگيرد. شتاب آن براي موتوري با اين قدرت مناسب نيست اما مصرف سوخت پاييني نسبت به اين موتور دارد که در حدود 1/6 ليتر در سيکل ترکيبي در 100 کيلومتر بنزين مي‌سوزاند. طراحي بيروني آن به زيبايي کابين نبوده و عامه‌پسند نيست اما کمتر کسي ممکن است از طراحي کابين ايراد بگيريد ارگونومي خوب کليدها، طراحي ساده در عين حال جذاب و صندلي‌هاي چرمي همه چيز را براي يک رانندگي لذت‌بخش مهيا مي‌کند .
يکي از خصيصه‌هاي اين خودرو نرمي بيش از حد فرمان و کمک‌هاي آن است . MVM-530 نيز همانند هيونداي ورنا از سواري نرمي برخوردار است هر چند که ضرايب گيربکس آن بلند بوده و شتابگيري را کند مي‌کند اما دنده‌ها به نرمي هر چه تمام‌تر جا مي‌روند .
اين خودرو برخلاف چيني‌بودن از کيفيت مناسبي بهره مي‌برد . MVM-530 يک خودروي جادار خانوادگي است که فضاي کابين و بار مناسبي را ارائه مي‌دهد. اين خودرو همچنين امکانات زيادي را براي راننده و سرنشينان فراهم آورده که شامل دو عدد ايربگ، ترمز ABS و EBD ، ايموبلايزر،‌ قفل مرکزي با ريموت، کنترل سيستم صوتي از روي فرمان،‌ سيستم پخش MP3 با پورت USB و مجهز به شش بلندگو، تهويه مطبوع اتوماتيک،‌ صندلي تاشوي عقب، تنظيم برقي آينه‌ها و شيشه‌ها، سانروف،‌ مه‌شکن جلو و عقب،‌ تنظيم برقي چراغ‌هاي جلو،‌ صندلي‌هاي چرم، سنسور دنده عقب، کامپيوتر سفري و رينگ‌هاي آلومينيومي مي‌شود .
بازار
سه خودروي مذکور در رنج قيمتي 19 تا 22 ميليون تومان جولان مي‌دهند. در حال حاضر موفق‌ترين در بين اين سه خودروي هيونداي ورنا است چرا که هم در نمونه صفر کيلومتر و هم در نمونه کارکرده موفق بوده و با اقبال زيادي روبه‌روست. اين در حالي است که قيمت کارخانه‌اي آن حدود 20 ميليون و 500 هزار تومان است اما در بازار آزاد با قيمت‌هاي بالاتر نيز به فروش مي‌رسد .
پارس ELX اما بازار مناسبي همانند گذشته ندارد و مصرف سوخت بالاي اين خودرو به همراه کيفيت پايين سبب شده تا ديگر نتواند همانند گذشته جولان دهد اين درحالي است که گستردگي خدمات پس از فروش و فراواني قطعات آن در بازار دغدغه‌هاي خريدار را تا حد زيادي کاهش مي‌دهد .
پارس ELX هم‌اکنون در بازار حدود 21 ميليون و 800 هزار تومان قيمت دارد که کمي گران به نظر مي‌رسد . MVM-530 در بازار فروش مناسبي داشته است. در مورد بازار دست دوم نمي‌توان به قطع نظر داد چراکه با افت قيمت زيادي مواجه است اما تقاضا براي نمونه صفر کيلومتر کم نيست. اين خودرو به شرط داشتن کيفيت مي‌تواند يکي از مدعيان در اين رنج قيمتي باشد . MVM-530 در حال حاضر با قيمت حدود 20 ميليون تومان توسط شرکت مديران‌خودرو عرضه مي‌شود .
در پايان
هر سه اين خودرو داراي قابليت‌هاي زيادي هستند و معايبي نيز دارند. خريد هر کدام از آنها بستگي به سليقه فرد دارد. اگر به دنبال خودرويي نرم و کم استهلاک هستيد ورنا انتخاب خوبي است اما اگر خودرويي خانوادگي و در عين حال پرقدرت مي‌خواهيد MVM-530 گزينه شماست و اگر خودرويي بزرگ و جادار با خدمات پس از فروش وسيع مدنظر شماست پارس ELX مي‌تواند خودروي منتخب شما باشد

نظرات

نظر دهید

نظر خود را در مورد این مطلب بگذارید .