اولين خودرو CVT مديران خودرو در راه ايران

شرکت چري بعنوان شريک تجاري شرکت مديران خودرو بزرگترين صادر کننده خودرو در ميان برندهاي مستقل چيني به خارج از مرزهاي اين کشور مي باشد همچنين شرکت مديران خودرو نيز به عنوان سومين توليد کننده خودرو در بازار ايران به حساب مي آيد
۰۲ بهمن ۱۳۹۵ | ساعت ۱۲:۱۱
اولين خودرو CVT مديران خودرو در راه ايران

اولين خودرو CVT مديران خودرو در راه ايران

پرشين خودرو: شرکت چري بعنوان شريک تجاري شرکت مديران خودرو بزرگترين صادر کننده خودرو در ميان برندهاي مستقل چيني به خارج از مرزهاي اين کشور مي باشد همچنين شرکت مديران خودرو نيز به عنوان سومين توليد کننده خودرو در بازار ايران به حساب مي آيد .

به گزارش «پرشين خودرو»، اين دو شرکت در سال 2009 قرارداد همکاري مشترک امضاء نمودند که ماحصل اين همکاري توليد خودروهاي MVM 110 در کلاس 315 ، A هاچ بک و صندوق دار در کلاس 530 ، B در کلاس C وX33 در کلاس SUV است ، که در بازار ايران نيز شناخته شده مي باشد .X33 يک خودروي کراس اوور با کارايي بالا و اندازه مناسب است که خانواده هاي ايراني طرفدار آن مي باشند .
شرکت مديران خودرو در آينده ي نزديک محصول جديد ديگري به نام " New x33 " با دو نوع گيربکس دنده اي واتوماتيک را وارد بازار خواهد نمود . نکته قابل توجه حضور نخستين شاسي بلند با قيمت مناسب و گيربکس CVT در بازار ايران است .
امروزه داشتن گيربکس CVT براي خودروها به عنوان يک مزيت اصلي به حساب مي آيد ، پس جا دارد تا در ادامه به ذکر مزاياي گيربکسهاي CVT بپردازيم .
مصرف مناسب سوخت، شتاب قابل قبول و پايداري توان موتور، هميشه از مسائل مورد توجه خودروسازان و طراحان موتور بوده است. به همين دليل صنعت خودروسازي همواره شاهد پيشرفت‌ها و دستاوردهاي متعدد از گوشه و کنار جهان است. اولين فاکتور مهم در دستيابي به اهداف اصلي يعني مصرف سوخت پايين، شتاب بالا و پايداري توان موتور، اصلاح طراحي و به کارگيري مکانيزم بهينه در انتقال نيرو از موتور اتومبيل به چرخ‌ها است. از اين‌رو طراحي دقيق جعبه‌دنده پس از نحوه کارکرد موتور اتومبيل و قدرت آن، از مهمترين شاخص‌هاي دستيابي به ايده‌آل‌هاي دنياي‌خودرو به شمار مي‌رود .
قبل از آشنايي با اين نوع جعبه‌دنده‌ها لازم است مکانيزم کارکرد گيربکس هاي معمولي و اتوماتيک مورد بررسي قرار بگيرد و ببينيم چه مشکلاتي در آنها وجود دارد که از گيربکس CVT به عنوان جايگزين استفاده مي‌شود .
هنگامي که خودرو در دنده يک قرار دارد به سرعت به حداکثر دور موتور مي‌رسد و در اين لحظه است که بايد دنده عوض شود. اين رويه براي همه دنده‌ها تکرار مي‌شود با اين تفاوت که فاصله زماني دستيابي به حداکثر توان موتور و تعويض دنده با دنده قبلي افزايش پيدا مي‌کند اما در مقابل در هر دنده خودرو به سرعت بيشتري دست پيدا مي کند .
اولين مشکل در اين مکانيزم کاهش و هدر رفتن نيروي موتور در فاصله تعويض هر دنده با دنده بعدي است. مساله بعدي مشکلاتي است که بر سر راه رسيدن به حداکثر گشتاور قرار دارد. هر موتور با توجه به نوع طراحي و قدرتي که دارد در يک دور موتور خاص حداکثر گشتاور و نيروي خود را توليد و به جعبه‌دنده و سپس به چرخ‌ها منتقل مي‌کند. به همين دليل در صورتي که راننده بخواهد از حداکثر توان موتور در دور بالا استفاده کند مصرف سوخت را افزايش مي‌دهد و اگر بخواهد به صورت اقتصادي از توان موتور بهره بگيرد بايد مرتب در حال تعويض دنده باشد .
موضوع ديگري که از مشکلات گيربکسهاي معمولي به شمار مي‌رود، محدود بودن تعداد دنده‌هاي آن است. حتماً براي شما پيش آمده است که احساس مي‌کنيد مثلاً بين دنده يک و دنده دو، جا براي يک دنده خالي است! دليل اين موضوع اين است که سرعت و دور موتور در يک حالت خاص به نحوي است که براي يک دنده به اصطلاح سبک بوده و براي دنده قبلي سنگين .
در نتيجه هر چه تعداد دنده‌ها بيشتر باشد دست راننده براي انتخاب دنده متناسب با سرعت و دور موتور بازتر است، اما اولاً چون جعبه‌دنده‌ها براساس چرخ دنده کار مي‌کنند داراي محدوديت هستند و نمي‌توان از يک حد مشخص در آنها دنده تعبيه کرد، ثانياً در صورتي که تعداد دنده‌ها زياد باشد مشکلاتي نظير هدر رفتن نيرو در فاصله زماني تعويض‌دنده‌ها و عدم راحتي راننده را موجب مي‌شود .
در اينجا است که گيربکسهاي اتوماتيک به عنوان راه‌ حل ارائه مي‌شوند و به مرور تعداد دنده‌ها در آنها افزايش يافته است، تا آنجا که تا امروز جعبه‌دنده اتوماتيک با 9 دنده توسط شرکت ZF ساخته شده است .
اما باز هم مشکل کاهش مصرف سوخت و افزايش پايداري توان موتور و هدر رفتن آن در تعويض دنده‌ها به قوت خود باقي است. علت اصلي اين موضوع به فاصله زماني تعويض دنده‌ها بازمي‌گردد که باعث افت و خيز نوساني دور موتور شده و با ضربه‌اي که هنگام تعويض دنده در اتاق اتومبيل حس مي‌شود قابل تشخيص است. در صورتي که بتوان تعداد دنده‌ها را نامحدود در نظر گرفت مي‌توان گفت که دامنه نوسانات دور موتور از هر دنده به دنده ديگر ثابت مي‌ماند و خودرو در شرايط ايده‌ال حرکت مي‌کند. در اينجاست که جعبه‌دنده‌هايي با مکانيزم انتقال نيروي پيوسته معرفي مي‌شوند که در واقع فاقد چرخ‌دنده هستند و ضريب دنده در آنها با مفهوم ديگري عنوان مي‌شود .
از ديگر مزاياي اين جعبه‌‌دنده عدم ضربه‌زدن در هنگام تعويض دنده است. در اين حالت ميزان سوخت مصرفي ثابت مي‌ماند و توان محرکه موتور هدر نمي‌رود . ساخت اين جعبه‌دنده‌ها اقتصادي‌تر است، چرا که قطعات متحرک درون آن 25درصد کاهش يافته و عمر آن افزايش پيدا مي‌کند. اين موضوع همچنين باعث مي‌شود روغني که در اين جعبه‌دنده استفاده مي‌شود بيشتر کار کند و نيازي به تعويض زودهنگام وجود ندارد .
برخي افراد بر اين باورند که گيربکسهاي CVT معايبي هم دارند. در درجه اول برخلاف اينکه هزينه توليد آن پايين است ولي هزينه تعمير آن دست کمي از جعبه‌دنده‌هاي اتوماتيک معمولي ندارد. همچنين روغن مورد استفاده در آن نيز از نوع خاصي بوده که کمي گران است. البته اين مساله با در نظر گرفتن زمان طولاني کارکرد روغن قابل توجيه است .
در اين گيربکس ها معمولا دور موتور با رسيدن به يک مرز مشخص ثابت مي ماند و پس از آن با تغيير نسبت در گيربکس، سرعت افزايش پيدا مي کند در حالي که دور موتور ثابت است .
از آنجايي که صداي موتور در اتومبيل‌هايي که از گيربکسهاي CVT استفاده مي‌کنند ثابت است، ممکن است براي رانندگاني که به افت و خيز صداي موتور در دورهاي مختلف عادت کرد‌ه‌اند، کمي ناراحت‌کننده باشد .
همچنين افزايش ضريب دنده هيچ نشانه‌اي براي فهم سرنشينان خودرو از اين موضوع بر جاي نمي‌گذارد و فقط سرعت خودرو با يک دور موتور ثابت افزايش پيدا مي‌کند که اين موضوع نيز مي‌تواند حس غريبي براي راننده در پي داشته باشد .
گيربکسهاي CVT امروزي، مانند ساير جعبه‌دنده‌هاي اتوماتيک معمولي داراي آپشن‌هاي رانندگي در برف و رانندگي Sport هستند تا در شرايط مختلف ضريب دنده‌ها را با دور موتور اتومبيل تنظيم کنند .

نظرات

text

Mahdi

date ۱۵ مهر ۱۳۹۶ clock ۰۳:۰۷

سلام دوستان..من ایکس۳۳ دنده اتوماتcvt دارم.چندوقته توسرعت بالاتراز صد کیلومتر وقتی تو چاله میافته گیربکس کله میکنه ومعکوس میکشه.آیا دلیلش چیه؟؟روغن گیربکسو دوبار هر پانزده هزارتاعوض کردم تاشایددرست بشه ولی بازم کله میکنه ومعکوس میکشه..ممنون میشم راهنمایم کنین.

نظر دهید

نظر خود را در مورد این مطلب بگذارید .